Joska Marrit

Opbouw yogales; zo maak jij een yogales

5-05-2020 | Yogahoudingen / lessen

Wil je thuis beginnen met yoga? Hoe maak je een yogales? In welke volgorde? Hoe ziet de opbouw van een yogales eruit? In dit blog probeer ik antwoord te geven op deze vragen.

Centrering: aarden, contact maken met jezelf

Yoga is een manier om te connecten. De verbinding te zoeken met jezelf, de wereld om je heen, het universum, het geheel. Ik begin mijn lessen altijd met aarden. Thuiskomen in jezelf. Je lichaam observeren, zonder hieraan een oordeel te verbinden. Gewoon voelen. Nadat je je bewust bent van je lichaam, van hoe jij op dit moment op jouw mat zit, verplaats ik je bewustzijn naar je ademhaling. Je volgt je natuurlijke in- en uitademingen. Een heel fijne en simpele manier om tot rust te komen en in contact te raken met jezelf. Zo blijven we een tijdje heel bewust onze natuurlijke ademhaling volgen.

Pranayama: ademhalingsoefeningen

Hierna pranayama. Pranayama betekent letterlijk ‘vergroting van de levensenergie’ (in Sanskriet is energie: prana). Met pranayama wordt beheersing van de ademhaling bedoeld. Het doel is om het lichaam in staat te stellen haar prana vast te houden en zelfs uit te breiden. Dit wordt gedaan door de ademhaling te reguleren.

Losmaken lichaam

Na de pranayama maken we ons lichaam los. Afhankelijk van wat nodig voelt. Meestal zijn dit de heupen, schouders, nek en ruggengraat.

Surya Namaskar: Zonnegroet

Nadat ons lichaam los is, er iets ruimte en beweeglijkheid is gecreëerd, is het – bij een yang les (power) –  tijd om ons lichaam op te warmen. Dit doen we met behulp van de Surya Namaskar, oftewel de Zonnegroet. Surya Namaskar is een serie bewegingen waarbij je je hele lichaam meepakt. In principe is deze serie genoeg voor je dagelijkse practice. Je hele lichaam wordt in deze serie bewogen en gestretcht. Er zitten krachtige bewegingen in, alsook voor- en achterover buigingen.

Helden- of krijgershoudingen & balansoefeningen

Echter kies ik er vaak voor nog een aantal krijgershoudingen uit te voeren om contact te maken met onze innerlijke krijgerskrachten/ energieën. Voor een goede balans, maar bovenal voor een sterke concentratie, hou ik er van balancerende houdingen te beoefenen.

Afbouw richting ontspanning: zittende & liggende yogahoudingen

Na dit alles is het tijd om op de mat te zitten. Stretches, voor- en achterover buigingen, twisten… deze komen nu aan bod. Om de sessie langzaamaan naar de Savasana (Lijkhouding) te laten overgaan doen we op de mat eerst zittende houdingen, daarna liggend op de buik en de eindhoudingen zijn altijd liggend op onze rug.

Savasana: de eindontspanning en herstel

Na zo’n hele serie bewegingen, houdingen, is het aan het eind tijd om ons lichaam volledig te ontspannen. Hiermee geeft je jouw lichaam iets terug voor alles wat het mogelijk maakt voor jou. Je kunt het zien als een wederdienst, een bedankje. Tijdens de Savasana geef je jouw lichaam, vanuit volledige ontspanning, de mogelijkheid om te herstellen en op te laden. Vanuit herstel nieuwe energie op te doen om je dag te vervolgen.

Laat een reactie achter

0 Comments

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant voor jou

Gratis E-book

‘’IJSpiratie: kennismaking met koude-training’’

Online programma Koude-training (koud douchen) & Yoga




Gratis E-book Yoga

Vul je naam en e-mailadres is om de download voor het gratis E-book ''Yoga'' te ontvangen.

Gratis E-book IJSpiratieKennismaking met Koude-training

Vul je naam en e-mailadres is om de download voor het gratis E-book ''IJSpiratie; kennismaking met koude-training'' te ontvangen.

×