Joska Marrit

4-Stappenplan: van weerstand naar verandering

29-06-2021 | Bedrijfsyoga, Leefstijl

We ervaren allemaal wel eens weerstand in ons leven. Weerstand voor verandering, weerstand om iets te doen, weerstand bij de gedachte aan een bepaald iets. Op zich is hier niets mis mee: weerstand is een signaal van je geest en/of lichaam. Motivatie; intrinsieke of excentrieke, heeft er ook mee te maken.

Dit blog is bedoeld om je te helpen de ervaren weerstand(en) inzichtelijk te maken en vervolgens effectief om te buigen naar verandering. Dit middels een simpel en snel 4-stappenplan: van weerstand naar verandering.

Weerstand voelen voor verandering

Online yogales is waarschijnlijk nieuw voor je. Nieuwe dingen kunnen weerstand oproepen. Helemaal als je liever niet naar een verandering gaat maar tevreden was met hoe het was. Dit kan worden ervaren als een beperking in vrijheid, in autonomie en gevoelens van oneerlijkheid en onrechtvaardigheid oproepen. De noodzaak tot verandering is dan niet intrinsiek maar extrinsiek.

Intrinsieke en extrinsieke motivatie

Veranderen vanuit extrinsieke motivatie is veel moeilijker dan veranderen vanuit intrinsieke motivatie, omdat het opgelegd wordt in plaats van dat het uit jezelf komt. Verandering kan sowieso moeilijk voor je zijn. Meer over gedragsverandering en de invloed van intrinsieke en extrinsieke motivatie.

Weerstand: een signaal van geest en/of lichaam

Weerstand kun je voelen in verschillende soorten en maten. Het voelen van weerstand is niet per definitie verkeerd; het is een signaal van je geest en/of lichaam om je te laten merken dat je de verandering niet aan wilt. Dat je wilt blijven bij het oude, bij hoe het is.

Wanneer voelen we weerstand

Weerstand komt opzetten in situaties waarin je het gevoel hebt dat je iets wordt aangedaan waarmee je het oneens bent. Het is een intense, prikkelende, emotionele gemoedstoestand, die veelal gepaard gaat met koppigheid en irrationaliteit.

Weerstand en angst

Vaak gaat het om onbekende dingen waarvoor we weerstand voelen en speelt angst hierin een grote rol.

Angst voor het onbekende. Angst om het bekende, de comfortabele situatie (ook al is deze ‘comfortabele’ situatie in veel gevallen niet comfortabel en wenselijk, het is wel bekend).

Omgaan met weerstand

Van weerstand naar verandering

Stap 1: Bewustzijn.

Wees je bewust van de weerstand die je voelt. Vanuit bewustzijn kun je veranderingen aanbrengen.

Stap 2: Ontstaan.

Observeer, onderzoek, reflecteer waar de weerstand vandaan komt. Vragen die je hierbij kunnen helpen:

  • Waar ligt precies de zere plek?
  • Waarin word je in het diepst van jezelf aangetast?
  • Welke emoties spelen een rol?

Stap 3: Erkenning.

  • Benoem hardop de weerstand(en) die jij voelt;
  • Laat de weerstand(en) er zijn. Ze mogen er zijn!;
  • Weet waar de weerstand(en) vandaan komen. Kun je ze ombuigen? Zie je mogelijkheden om je ineffectieve gedachten om te buigen naar effectieve? Zou je bewijzen kunnen verzamelen waarom je gedachten ineffectief zijn? Kun je oefenen met uitproberen en zodoende andere (positieve) ervaringen opdoen?
  • Lukt het je niet om je gedachten om te buigen? Wellicht dat de volgende tip jou kan helpen: vraag jezelf af of je je over een maand nog zorgen zou maken om datgene. Of over drie maanden. Over een half jaar. Een jaar. You get my point.

Stap 4: GAAN!

Of tot de conclusie komen dat je deze verandering niet gaat doormaken. Dat je weerstand gegrond is en je hier niet voorbij wilt gaan.

Een korte samenvatting:

  • Weerstand komt opzetten in situaties waarin we geacht worden te veranderen;
  • De motivatie voor deze verandering extrinsiek is ipv intrinsiek;
  • Weerstand is niet per definitie verkeerd, het is een signaal;
  • Angst speelt een rol bij weerstand;
  • Er zijn gelukkig manieren om beter om te leren gaan met weerstand en verandering: 4 stappenplan.

Wat voor weerstand jij voelt is persoonlijk

Dit zijn de weerstanden die ik in den beginne voelde voor online yogales geven:

  • Het neemt de kracht van yoga weg; de interactie en energie-uitwisseling blijft achterwege
  • De veiligheid is minder goed gewaarborgd; als docent kan ik de mensen moeilijker observeren
  • De begeleiding valt weg; het geven van gerichte instructies wordt bemoeilijkt
  • De verbinding met jezelf en elkaar is minder aanwezig
  • Het voelt kil om les te krijgen / geven via een scherm

Nu ik zo’n dikke negen maanden online yogales geef, heb ik ervaren dat al deze weerstanden die ik vooraf voelde (weerstanden die mij er eerst van weerhielden te beginnen), reuze meevallen.

Weerstand verzachten door het opdoen van positieve ervaringen en het ombuigen van ineffectieve gedachten

Ik ben aan de slag gegaan met dit 4-stappenplan.

Stap 3 leverde mij de volgende positieve ervaringen op waardoor ik mijn weerstand heb kunnen verzachten en nu zelfs heel veel plezier en energie haal uit het online en interactief yogales geven.

  • De energieën komen wel over door de schermen. De uitwisseling hiervan is er.
  • Ik zie deelnemers meer en meer de ontspanning in hun lijf toelaten, en daarmee ook in hun hoofd.
  • Het observeren en gerichte instructies geven gaat prima; het vergt enkel iets meer oplettendheid en zorgvuldigheid. No problemo.
  • De verbinding met jezelf én met de mensen om je heen, die was juist weggevallen toen we massaal gingen thuiswerken. De online yogalessen die ik aanbied zijn interactief en brengen deze verbinding juist terug. Ze bemoedigen en stimuleren de verbinding.
  • Kil voelt het ook niet. Hooguit ietwat zoekende naar hoe alles werkt, de juiste positie, dat soort zaken. Juist dit, met name als het niet helemaal van een leien dakje gaat, zorgt weer voor een betere verbinding met elkaar. Lekker samen lachen. Het leven niet te serieus nemen.

Hoe ga jij om met weerstand?

Ben jij je bewust van de weerstand(en) die bij jou aanwezig zijn? Weet jij waar ze vandaan komen? Welke diepere gedachten, gevoelens, percepties, gewoonten hieraan ten grondslag liggen?

Heb jij bepaalde manier(en) om hiermee om te gaan? Zijn deze manieren helpend? Zo ja, op welke manier? Kan het 4-stappenplan jou helpen om anders om te gaan met jouw weerstand(en)?

Laat het me allemaal weten in de comments 🙂

Dit blog ging over weerstand en het effectief ombuigen ervan. Wil jij weten welke voordelen online yogales met zich meebrengt? Je leest het in dit blog.

Laat een reactie achter

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ook interessant voor jou

Online programma Koude-training (koud douchen) & Yoga

[paytium name="Form name" description="Payment description"]
[paytium_field type="label" label="€15,00" amount="15,00" /]
[paytium_button label="Pay" /]
[/paytium]

Gratis E-book Yoga

Vul je naam en e-mailadres is om de download voor het gratis E-book ''Yoga'' te ontvangen.

Gratis E-book IJSpiratieKennismaking met Koude-training

Vul je naam en e-mailadres is om de download voor het gratis E-book ''IJSpiratie; kennismaking met koude-training'' te ontvangen.

×