Joska Marrit

Het loslaten van oude gewoonten en het instellen van nieuwe

2-06-2020 | Leefstijl, Yoga leefstijl/ filosofie

Waarom is het soms moeilijk om een nieuwe gewoonte aan te leren? Je voelt je bijvoorbeeld erg lekker na een yogales, maar het lukt je niet om iedere keer naar de les te komen? Je wil wel, maar het lukt je niet. Hoe komt dit? We zitten allemaal vastgeroest in bepaalde patronen en gewoonten. Wellicht hielpen deze in het verleden. Het loslaten van oude gewoonten, die die jou nu niet meer helpen, is hartstikke moeilijk. Ondanks dat je ander wil, is dit wat je bekend en daardoor vertrouwd is. Deze loslaten, en nieuwe gewoonten aanleren, is een gedragsverandering die je doorgaat.

In de yogafilosofie noemen we nieuwe gewoonten tapas. Het is iets dat je uitvoert. Dit blog gaat over het loslaten van oude – niet helpende –  tapas en het instellen van nieuwe – helpende – tapas.

Loslaten van oude gewoonten

Het loslaten van oude gewoonten is hartstikke moeilijk. Het is een gedragsverandering en dit kost tijd en moeite. Denk- en gedragspatronen zitten diep ingesleten, vastgeroest. Maar wat vroeger helpend was, kan je nu in de weg zitten. Denk bijvoorbeeld aan jezelf wegcijferen omwille van de lieve vrede. Of uitstelgedrag. Of jezelf continu laten bekritiseren door je interne criticus. Of jezelf niets gunnen. Of de hele pot chocolade leegeten. Ik kan nog wel even doorgaan, maar het punt is gemaakt lijkt me.

Aanleren van nieuwe gewoonten

Wetenschappelijk is aangetoond dat het minimaal 21 dagen duurt om nieuw gedrag aan te leren. 21 achtereenvolgende dagen zul je je nieuwe gewoonte dus vast moeten houden. Wil jij dat jouw nieuwe gedrag een gewoonte gaat worden? Dan zul je je nieuwe gewoonte 66 dagen moeten aanhouden. Wil je echt breken met je oude gedrag? Dan zul je dit maar liefst 3 maanden moeten volhouden.

Wat kan helpen bij deze gedragsverandering?

Wees realistisch en bouw op

Wees realistisch en blijf dicht bij jezelf. Bouw je nieuwe gewoonten op. Wees niet te streng voor jezelf en geef niet op als je je niet continu aan je nieuwe gewoonten houdt. Besef dat dit normaal is. Het is een proces; dit heeft tijd nodig en gaat met vallen en opstaan. Jezelf te streng bekritiseren bemoeilijkt jouw veranderingsproces. Onderzoek wat er gebeurde toen je het niet vol kon houden. Als je weet wanneer je in je kracht staan en wanneer je aan het wankelen wordt gebracht, kun je hier de volgende keer beter op inspelen en mee omgaan.

Koppel aan je routine

Koppel je nieuwe gewoonten aan de routine die je al hebt. Wil jij bijvoorbeeld meer bewegen? Stap dan op de fiets naar je werk in plaats van dat je in de auto stapt.

Wees je bewust van de voordelen

Weet de voordelen van je nieuwe gewoonten. De voordelen van de nieuwe gewoonten moeten zwaarder wegen dan de voordelen van de oude gewoonten. Waarom helpen jouw oude gewoonten jou niet meer? Waarom zouden jouw nieuwe gewoonten wel helpend zijn?

Zorgvuldig plannen

Plan je nieuwe gewoonten zorgvuldig in. Het is extra moeilijk iets vol te houden als het niet uitkomt of er vele verleidingen op de loer liggen. Wil jij bijvoorbeeld meer yoga toepassen in jouw leven en ben je sochtends niet vooruit te porren? Plan je yoga practice dan niet direct na het opstaan, maar elders op de dag. Wil jij gaan vasten maar ga je op zondag vaak uit eten met je geliefde of vrienden? Plan ja vastdag dan middenin je week.

Delen met je omgeving

Deel je intenties. Bespreek wat jij wilt veranderen met een dierbare. Op die manier heb je een stok achter de deur én je kan steun zoeken wanneer je het moeilijk hebt. Gedeelde smart is halve smart, nietwaar?

Complimenteren

Wees je bewust van de veranderingen die je doormaakt, van de stappen die jij zet. Complimenteer jezelf daarvoor. Een positieve benadering werkt beter dan een negatieve. Jezelf belonen werkt beter dan jezelf bestraffen. Wees lief voor jezelf.

Onderverdelen

Tapas kun je onderverdelen in dagelijkse, wekelijkse, tweewekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse tapas. Zorg ervoor dat het haalbaar is. Wil je bijvoorbeeld regelmatig een dagje weg en denk je dat dit twee keer per maand mogelijk is, zet dit dan in het lijstje van de maandelijks tapas. Zo voorkom je druk en teleurstelling. Wees realistisch en blijf dicht bij jezelf.

 

Laat een reactie achter

1 Comment

  1. Rick Kooistra

    Hoi Joska,

    Wijze wooden wederom..
    Heel veel succes!

    Rick

    Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant voor jou

Gratis E-book

‘’IJSpiratie: kennismaking met koude-training’’

Online programma Koude-training (koud douchen) & Yoga




Gratis E-book Yoga

Vul je naam en e-mailadres is om de download voor het gratis E-book ''Yoga'' te ontvangen.

Gratis E-book IJSpiratieKennismaking met Koude-training

Vul je naam en e-mailadres is om de download voor het gratis E-book ''IJSpiratie; kennismaking met koude-training'' te ontvangen.

×