Joska Marrit

Manieren van vasten, onder andere intermittent vasten

9-02-2021 | Leefstijl

Vasten; steeds populairder

Vasten wordt, evenals gezondheid, steeds populairder, al is het al eeuwenoud. Bij vele religies zit vasten erin gebakken, in onze (nog) niet. In het westen word vasten veelal gezien als een manier van afvallen. Om ‘overtollige’ kilo’s kwijt te raken. Een fijne reden natuurlijk, mits je het op de juiste manier doet. Wat is dan een goede manier om te beginnen met vasten? Er zijn verschillende manieren van vasten. Intermittent vasten is tegenwoordig vrij populair. Je kunt ook eens per week vasten. Ken je de termen pre-fast-day en after-fast-day al? Na een vastdag ga je weer rustig aan beginnen met eten. Het kan even zoeken zijn naar de beste manier voor jou. Dit is uitproberen, onderzoeken. Om je een beetje op weg te helpen deel ik in dit blog een aantal manieren van vasten met je.

Vasten en gewichtsafname, blijvend slanker

Vele gezondheidsvoordelen gepaard met vasten

Vasten heeft naast dat je er blijvend slanker van kunt worden, veel meer gezondheidsvoordelen. Gezondheid vind ik persoonlijk belangrijker dan gewicht. Wil je beginnen met vasten en weet je nog niet helemaal op welke manier en/of bemerk je vooral excentrieke motivatie? In dit blog kun je 14!! gezondheidsvoordelen van vasten lezen. Deze liegen er niet om en merendeel ervan is wetenschappelijk bewezen.

Wanneer je begint met vasten zou ik als advies willen meegegeven: volg je gevoel. Probeer liefdevol en mild voor jezelf te zijn, helemaal wanneer je iets nieuws uitprobeert. Nieuwe gewoonten aanleren, je levensstijl op een positieve en gezonde manier veranderen, gaat met vallen en opstaan. Probeer hierin niet te streng voor jezelf te zijn. Dat is al het halve werk 😉 Okay, klaar voor? Hier komen ze.

manieren van vasten intermittent vastenYogaLeeuwarden_YogametJoska_YogaLeeuwarden_GezondeVoeding_Water-met-een-smaakEen aantal manieren van vasten

Er zijn zoveel verschillende manieren om te vasten. Zodra je het internet opgaat, zie je door de bomen het bos niet meer. Welke moet je kiezen? Is de een beter dan de ander? Ik zou zeggen: kies een manier die bij jou past. Bij jouw voedingspatroon, wensen & behoeften, karakter. Want de juiste manier voor jou is die, die jij kunt volhouden.

Een aantal verschillende manieren van vasten: vasten met water, vasten met fruit, vasten met sappen, vasten met kruidenthee. Om de dag vasten, eens per week vasten, intermittent fasting, etc.

Intermittent vasten

Intermittent vasten lijkt tegenwoordig erg populair. Deze methode optimaliseert de voordelen en minimaliseert de nadelen. Intermittent vasten houdt in dat je regelmatig, voor korte periode, vast. Hierin bestaan weer verschillende varianten. De meest populaire is de 16:8 methode: gedurende 16 uren vast je, gedurende 8 uren eet je normaal. Normaal, want het is niet de bedoeling dat je in deze 8 uren gaat bunkeren.

Eens per week vasten

Pre-fast-day

Vasten en gewichtsafname, blijvend slankergezond-de-winter-door_YogaLeeuwarden_YogametJoska_Kruidenthee_Yoga-Lifestyle_Goede-voornemens-vasthouden

Bij eens per week vasten eet je één dag per week niet. De dag ervoor is je pre-vast-dag waarop je alleen  (rauwe) groenten en fruit eet. Ik geef de voorkeur aan niet alleen rauw, zoals vaak wordt aangeraden omdat rauw voedsel een langer verteerproces heeft. En dus meer energie kost dan het verteren van bereid voedsel. Tijdens je pre-vast-dag mag je zoveel groenten en fruit eten (of drinken in smoothies) als je wilt. De dag erna is de after-vast-day. Hierop eet je alleen gezonde voeding als groenten, fruit, noten en bonen. Eet deze dag niet te veel, maar normale hoeveelheden. De dagen hierna eet je weer normaal.

Vasten: een aantal randvoorwaarden

Als je je voorneemt om te gaan vasten zijn er een aantal belangrijke dingen om rekening mee te houden. Je lichaam heeft de tijd nodig om te wennen aan de verminderde inname van voedsel. Simpelweg omdat het gewend is aan de vele eetmomenten.

Goede nachtrust, niet teveel activiteiten

Als je gaat vasten heb je alle energie nodig. Je voelt namelijk eerst minder energie, terwijl je je na een tijdje juist energieker voelt. Zorg ervoor dat je een goede nachtrust geniet. Probeer niet teveel en te zware lichamelijke activiteiten te doen. Wandelen is juist goed, maar vermijd een zware bergklim of je dagelijkse bootcamp-les. Geef je lichaam de tijd om te wennen.

YogaLeeuwarden_manieren-vasten_Resultaten voor after fasting Zoek in plaats daarvan naar after vasting_intermittent-Fasting_GezondeVoeding_YogaMetJoska_RegenboogVoeding

After-fast-day: rustig aan beginnen met eten

Zodra je weer gaat eten, eet dan karig, zodat je lichaam zijn energievoorraad kan aanvullen. Bunkeren haalt het hele effect van vasten weg. Ga ook niet direct keihard sporten, maar hou het bij rustig wandelen of fietsen.

Laat een reactie achter

0 Comments

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant voor jou

Gratis E-book

‘’IJSpiratie: kennismaking met koude-training’’

Online programma Koude-training (koud douchen) & Yoga




Gratis E-book Yoga

Vul je naam en e-mailadres is om de download voor het gratis E-book ''Yoga'' te ontvangen.

Gratis E-book IJSpiratieKennismaking met Koude-training

Vul je naam en e-mailadres is om de download voor het gratis E-book ''IJSpiratie; kennismaking met koude-training'' te ontvangen.

×