Joska Marrit

Koud afdouchen | Zwemmen in koud buitenwater

11-10-2020 | Leefstijl

Wel eens gehoord van koud afdouchen? Of gewoon koud douchen? Mensen die zwemmen in koud buitenwater? Waarom gaan mensen koud afdouchen? Vanwege de vele gezondheid bevorderende effecten van koude training! Wat zijn deze effecten dan? Dat wordt duidelijk in dit blog.

Versterk je immuunsysteemYogaLeeuwarden_Koude-douche-challenge_Buiten-Zwemmen-Leeuwarden_koude-training_YogaMetJoska

Je immuunsysteem versterken is altijd een goed idee en al helemaal in deze beangstigende, ontheemde tijden. Gelukkig kun je dit op vele manieren zelf doen. Vandaag een stukje over hoe je jouw immuunsysteem versterkt door koud (af)douchen of zwemmen in koud buitenwater.

Ons lichaam is erop gemaakt om te kunnen gaan met heftige temperatuurverschillen. Echter zijn we steeds comfortabeler gaan leven waardoor dit uit ons systeem is geraakt. Zonde, want je lichaam kan het nog steeds en het is ook nog eens heel gezond voor je lichaam!

Koud afdouchen | Zwemmen in koud buitenwater

Voor iemand zoals ik (alleen zwemmen ter verkoeling tijdens tropische temperaturen) was dit een aardige ver van mijn bed show. Desalniettemin, of wellicht juist daarom, een prachtige uitdaging en gezond ontwikkelproces. Want, mijn immuunsysteem en gewoon mijn algehele gezondheid verbeteren, daar ben ik altijd voor in!

”If you don’t make time for your welness, you will be forced to make time for your illness.”

Waarom koud afdouchen / zwemmen in koud buitenwater goed voor je is

YogaLeeuwarden_Koud-douchen-Leeuwarden_koude-training_YogaMetJoska_Privé-yoga_1op1yogaWaarom is zwemmen in koud water (of koud afdouchen) immuunsysteem versterkend? De kou stimuleert (geeft stress) waardoor de aanmaak van witte bloedcellen toeneemt. Witte bloedcellen gaan ziektes te lijf. Hoe meer witte bloedcellen, hoe sterker je bestand bent tegen ziektes.

Gezondheid bevorderende effecten koude training

Naast dat zwemmen in koud water (of koud afdouchen) je immuunsysteem versterkt, heeft het de volgende gezondheid bevorderende effecten:

  • Het verbetert je bloedcirculatie. Doordat je bloedvaten samentrekken gaat je bloeddruk tijdelijk omhoog. Dit kan pijn doen aan je polsen (bij mij het geval). Nadien verwijden ze weer. Dit proces is goed voor je cardiovasculaire gezondheid én tegen cellulitis.
  • Verbetert je lymfesysteem = goede afvalstofafvoering en bescherming tegen ziektes. Doordat je spieren zich samentrekken in het koude water komt er beweging in de lymfevloeistof. Deze beweging zorgt voor de afvalstofafvoering.
  • Geeft een energieboost! Dit komt doordat je hele lichaam wordt geactiveerd om je te beschermen tegen de kou.
Workshop yoga met joska, koud afdouchen

Zwemmen in koud buitenwater, Workshop Yoga met Joska

  • Verbetert je fysieke prestaties omdat het energie geeft en het herstel van je spieren bevordert. Een koude douche na het sporten is aan te raden.
  • Maakt alert. Het is belangrijk goed te blijven ademen, zo langzaam mogelijk, helemaal naar je buikgebied. Echter versnelt je ademhaling door de kou, dus moet je hier veel aandacht aan geven. Deze ademhaling zorgt voor meer zuurstoftoevoer waardoor je hartslag omhoog gaat en je alertheid wordt vergroot. Ideaal voor tussen de middag!
  • Maakt je mentaal krachtiger. Omdat het best even afzien is (vooral in het begin), vergt het discipline en maakt het mentaal krachtiger.
  • Is een natuurlijke antidepressiva! Koud water zorgt voor de aanmaak van het hormoon noradrenaline. Heb je te weinig noradrenaline? Dan kun je je emotioneel onstabiel voelen of kampen met depressieve gevoelens.
  • Stimuleert de aanmaak van bruin vet & helpt afvallen. De kou stimuleert de aanmaak van bruin vet in je lichaam, wat zorgt voor de productie van warmte = calorieën verbranden. Hierdoor kan jouw innerlijke thermostaat de temperatuur zelf regelen, waardoor je beter kunt omgaan met temperatuurverschillen. Hoe meer bruin vet, hoe meer calorieën je verbrandt.
  • Het zorgt voor een gezondere huid en haardos! Doordat je spieren en bloedvaten samentrekken, wordt je huid gladder en strakker. Daarbij gaat het uitdroging tegen, in tegenstelling tot heet water; dit droogt je huid en haar uit.
  • Last but zeker not least: je raakt in staat je autonome zenuwstelsel te beïnvloeden. Dit zenuwstelsel regelt vele processen waar je je niet bewust van bent: de werking van je interne organen, temperatuur, ademhaling, hartslag, hormoonstelsel en bloeddruk. De meeste mensen hebben hier geen invloed op. Echter, door de combinatie van het koude water, bewustzijn, ademhalingstechnieken en mentale kracht kun je hierop wél invloed uitoefenen.

Redenen genoeg om de uitdaging aan te gaan. Als ik het kan, kan jij het zeker!

Ook interessant voor jou: Wim Hof Methode

Laat een reactie achter

0 Comments

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant voor jou

Gratis E-book

‘’IJSpiratie: kennismaking met koude-training’’

Online programma Koude-training (koud douchen) & Yoga




Gratis E-book Yoga

Vul je naam en e-mailadres is om de download voor het gratis E-book ''Yoga'' te ontvangen.

Gratis E-book IJSpiratieKennismaking met Koude-training

Vul je naam en e-mailadres is om de download voor het gratis E-book ''IJSpiratie; kennismaking met koude-training'' te ontvangen.

×