Joska Marrit

Juiste lichaamshouding -> weg met pijnklachten!

23-02-2021 | Yoga leefstijl/ filosofie

Pijnklachten? Verkeerde lichaamshouding? Komen deze pijnklachten door een verkeerde lichaamshouding? Heeft dit te maken met je wervelkolom? Waarschijnlijk wel. In dit blog ga ik in op het belang van een juiste lichaamshouding en hoe jij jouw lichaamshouding kunt verbeteren met yoga. Voor een vrijelijk beweeglijk leven zonder pijn. Een verkeerde lichaamshouding, daar is niemand bij gebaat. De meeste pijnklachten ontstaan door een verkeerde lichaamshouding.

Pijnklachten door verkeerde lichaamshouding

Veel mensen hebben last van pijnlijke knieën, heupen, rug, nek en schouders. Meeste van deze klachten worden veroorzaakt door een verkeerde lichaamshouding. Het lichaam wordt, bij een verkeerde lichaamshouding, onnodig zwaar belast op verkeerde plekken. Met – in het begin – alle pijnklachten ten gevolge. Wanneer dit niet wordt opgemerkt en verbetert, resulteert dit vaak in blessures, verhouden en last van andere lichaamsdelen en blijvende, chronische pijnklachten.

Voorkomen is beter dan genezen. Belang van juiste lichaamshouding

Als je zover bent, is het vaak te laat om hiervan af te komen. The damage is done om het zo maar te zeggen. Voorkomen van verergering is in deze situaties het hoogst haalbare. Yoga kan hierbij heel helpend zijn, al is het fijner om vóór die tijd al te beginnen met het verbeteren van jouw lichaamshouding met behulp van yoga 🙂

Je wervelkolom en zijn belangrijkste taken

Een belangrijk onderdeel van jouw houding is je ruggengraat. Je ruggengraat, je wervelkolom, is een onmisbaar onderdeel van ons lichaam. De belangrijkste taken van je wervelkolom zijn: ondersteuning bieden, vering en je ruggenmerg beschermen. Dankzij zijn unieke vorm kan je wervelkolom je lichaamsgewicht dragen. Meer informatie over je wervelkolom?

Leven zonder pijn

Je hebt maar één wervelkolom en één lichaam. Goed hiervoor zorgen is onmisbaar voor een gezond en vrijelijk beweegbaar leven – zonder pijn. Dit alles begint bij een juiste lichaamshouding. Veel pijnklachten ontstaan door een onjuiste lichaamshouding en blessures of een andere manier van schade aan je lumbale wervelkolom. Dit deel van je wervelkolom kan jouw lichaamsgewicht houden en kan van voren naar achteren bewegen (kan dus geen twistbeweging maken). Je hebt vijf lumbale wervels en de meeste problemen zijn er in L2 t/m L4.

Veel mensen zijn zich niet bewust van hun lichaamshouding. Zelf was ik dit lange tijd ook niet. Ben jij je hiervan bewust?

Lichaamshouding verbeteren met yoga

Niet voor niets zitten er al mijn yogalessen houdingen die je wervelkolom losmaken en breng ik jouw focus steeds weer (terug) naar een lange, trotse rug. Ik probeer hiermee bewustwording en een betere lichaamshouding bij je te creëren. Want yogahoudingen en bewustwording zijn hiervoor ideaal.

Verkeerde lichaamshouding met alle gevolgen van dien

Om je een beeld te geven van hoe yoga jouw lichaamshouding significant kan veranderen deel ik mijn verhaal inclusief foto’s met je.

Hangende schouders; rugklachten!

Vroeger schaamde ik mij voor mijn lengte. Ik wilde onopvallend door het leven, wat zwaar bemoeilijkt werd door mijn lengte van 182cm. In het begin van mijn tienerjaren ontwikkelde ik hierdoor een heel belastende houding: ik liet mijn schouders hangen om kleiner te lijken (foto 1).

Hangen in rug; rugklachten!

Aan het begin van mijn twintiger jaren – toen ik met yoga in aanraking kwam – viel mij deze verkeerde houding op en probeerde ik mijn houding te verbeteren. Resultaat: ik hing in mijn rug en mijn kin stak de lucht in, als een soort zwangere vrouw uit de hoogte 😉 (foto 2).

Meer bewustzijn én een betere lichaamshouding door yoga

Door het uitbreiden van mijn yoga practice ben ik veel bewuster geworden. Door de combinatie van dit bewust zijn en het uitvoeren van de yogahoudingen, is mijn houding significant verbeterd. Niet alleen op de yogamat maar zeker ook daarbuiten. Tijdens het staan, lopen, fietsen, uitoefenen van andere sporten ben ik mij bewust van mijn houding en pas ik deze continu aan. De focus is daarbij altijd op een lichte buiging in mijn knieën, het aanspannen van mijn bovenbenen (direct staan je heupen in de juiste positie!), een lange rug en ontspannen schouders achter in mijn rug (eigenlijk is dit de beginhouding van de Surya Namaskar A | Zonnegroet: Tadasana | Berghouding). Ik kan nu wel zeggen dat mijn lichaamshouding vrijwel altijd de juiste houding – en daarmee de minst belastende – is (foto 3).

Vanaf mijn 15e tot 25e levensjaar heb ik dagelijks rugpijn gehad. Nu mijn houding significant verbeterd is, heb ik nog heel sporadisch pijn. Een ware verlichting!

Ik nodig jou uit om je ook bewuster te worden van jouw lichaamshouding. Wil je dit in combinatie met yoga doen? Ik bespreek graag de mogelijkheden voor yoga op de werkvloer of yoga aan huis met je.

Laat een reactie achter

0 Comments

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant voor jou

Gratis E-book

‘’IJSpiratie: kennismaking met koude-training’’

Online programma Koude-training (koud douchen) & Yoga




Gratis E-book Yoga

Vul je naam en e-mailadres is om de download voor het gratis E-book ''Yoga'' te ontvangen.

Gratis E-book IJSpiratieKennismaking met Koude-training

Vul je naam en e-mailadres is om de download voor het gratis E-book ''IJSpiratie; kennismaking met koude-training'' te ontvangen.

×