Joska Marrit

Goede zelfzorg in de herfst. Zo haal je het beste uit jezelf

21-09-2021 | Leefstijl, Voeding

21 september, de eerste dag van de herfst! De zomer is ten einde en de herfst heeft haar intrede gemaakt. Persoonlijk mijn favoriete seizoen vanwege alle prachtige kleuren en veranderingen in de natuur. Hoe creëer je een goede zelfzorg in de herfst?

Als je leeft in harmonie met de seizoenen (of zoveel mogelijk), zijn er een aantal dingen die je kunt doen om extra goed voor jezelf te zorgen in deze periode. Benieuwd wat deze dingen zijn? Dan ben je in dit blog aan het juiste adres. Voordat we hierop ingaan, gaan we eerst naar wat voor seizoen de herfst is.

goede-zelfzorg-in-de-herfst-YogaLeeuwarden_Ayurveda_Kruidenmedicijn_YogaMetJoskaVata seizoen (dosha’s uit de Ayurveda)

De herfst (en winter) is het Vata seizoen (15 sept – 31 dec). Vata staat voor ‘bewegen’ en het principe is verandering. De kosmische equivalent is wind. Vind middels deze link 10 tips uit de Ayurveda om je leefstijl aan te passen voor in deze herfstperiode.

De herfst; een periode van loslaten en reflecteren

De dagen zijn korter en we keren meer naar binnen. We hebben minder energie en de energie die we hebben is introspectief. De herfst is de periode van reflecteren en loslaten. Reflecteren op de afgelopen periode en loslaten wat jou niet meer dient, zodat er ruimte gecreëerd kan worden voor nieuwe ervaringen. Dit zie je ook in de natuur; de bladeren vallen van de bomen.

De Chinese Geneeskunde en de herfst

Volgens de Chinese Geneeskunde staan in deze periode onze long- en dikke darm meridianen centraal.

Wil jij gemakkelijker nieuwe energie opnemen? Je longen helpen jou hierbij! Kun je wel wat extra ondersteuning gebruiken bij het loslaten? Hierbij is jouw dikke darm zeer behulpzaam! Je longen helpen jou nieuwe energie opnemen, je dikke darm helpt jou loslaten.

Deze organen zijn gekoppeld aan het metaalelement. De bijbehorende emotie is verdriet.

Verdriet en je longen

goede-zelfzorg-in-de-herfst-YogaLeeuwarden_Buiten-Zwemmen-Leeuwarden_koude-training_YogaMetJoska_Privé-yoga_1op1yoga

Heb je veel verdriet? Lost dit maar niet op? Kun je moeilijker met verlies omgaan? Kun je moeilijk loslaten en leef je veel in het verleden? Heb je moeite met helder denken? Sta je niet open voor nieuwe ideeën? Kun jij je moeilijk ontspannen? Dit zou kunnen wijzen op een verzwakte Qi (energie) van je longen. Hoe kun je dit oplossen?

Niet getreurd, je kunt heel gemakkelijk extra goed voor je longen zorgen.

Hoe?

Tips voor een goede zelfzorg in de herfst

  • Doe iets rustiger aan! Dit is waarschijnlijk de beste tip voor in de herfstperiode. Na de energieke zomer, mag je nu weer wat rustiger aan gaan doen. Omdat we nu verminderde energie hebben, ligt uitputting op de loer. Lees hier hoe je voorkomt dat je uitgeput raakt.
  • Ga lekker wandelen in de natuur! Adem en snuif de frisse lucht op. Héérlijk voor je longen!

Dit versterkt je longen, is goed voor je immuunsysteem, werkt aardend en maakt je vrolijk en rustig. Kijk hoe de natuur loslaat wat het niet meer kan gebruiken en laat je hierdoor inspireren.

  • Adem!

Geniet heel bewust van langzame en diepe ademhalingen, helemaal naar je buikgebied. Experimenteer ook eens met het vasthouden van je adem tussen de in-en uitademing door. Een juiste ademhaling is zo belangrijk, zowel op fysiek als mentaal vlak!

  • Laat losgoede-zelfzorg-in-de-herfst-YogaLeeuwarden_YogaMetJoska_Leven-in-harmonie-met-de-seizoenen-herfst_Herfstbladeren

Voor de meeste mensen makkelijker gezegd dan gedaan, maar je longen zijn in staat je energie te verversen door de combinatie van loslaten wat jou niet meer dient en het tot je nemen van wat je kunt gebruiken. Wees niet bang om los te laten. Het creëert ruimte voor nieuwe ervaringen.

Wil je meer lezen over loslaten? Dan is dit blog interessant voor jou.

  • Vraag mij om de Herfst Yin yogales die ik speciaal heb ontworpen om je long- en dikke darm meridianen te strekken.
  • Ruim op

Loslaten geldt niet alleen mentaal. Ruim ook je woning op, mest je kasten eens uit en kijk welke activiteiten je beter kunt loslaten. Een opgeruimd huis en leven, werkt bevrijdend en brengt een heldere geest.

  • Eet verwarmende yin voeding uit het seizoen als soepen, stoofpotten, stamppotten met zoete aardappel, pompoen, wortel.

Je Agni (spijsverteringsvuur) brandt sneller in deze periode (= goede spijsvertering!). Hierdoor kun je zwaardere gerechten eten. Te licht eten in deze periode kan zelfs zorgen dat je gezondheid uit evenwicht raakt.

  • Kruiden die helpen om een verhoogd Vata te kalmeren zijn o.a. anijs, kaneel, kruidnagel, nootmuskaat en venkel.

Laat een reactie achter

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ook interessant voor jou

Online programma Koude-training (koud douchen) & Yoga

[paytium name="Form name" description="Payment description"]
[paytium_field type="label" label="€15,00" amount="15,00" /]
[paytium_button label="Pay" /]
[/paytium]

Gratis E-book Yoga

Vul je naam en e-mailadres is om de download voor het gratis E-book ''Yoga'' te ontvangen.

Gratis E-book IJSpiratieKennismaking met Koude-training

Vul je naam en e-mailadres is om de download voor het gratis E-book ''IJSpiratie; kennismaking met koude-training'' te ontvangen.

×