Joska Marrit

Goede voornemens vasthouden

12-01-2021 | Leefstijl

Goede voornemens…

Ieder jaar weer stellen vele mensen goede voornemens op. De eerste week van januari zijn deze nog wel vol te houden, de tweede week meestal ook nog. Vervolgens is het vaak moeilijk om gemotiveerd te blijven. Het overgrote deel van de mensheid ‘haakt’ langzaam af en valt terug in oude patronen. Hoe komt dit toch? Hoe zorg je ervoor dat jij ze wél vasthoudt?

Een goed voornemen is in principe een gedragsverandering. Gedragsverandering is moeilijk.

Voordat ik inga op hoe je voornemens kunt volhouden, vind ik het van belang om te vertellen dat er een verschil is tussen intrinsieke en excentrieke voornemens. Vraag jezelf af wat jouw goede voornemen is en waarom je deze hebt.

Intrinsieke versus excentrieke motivatie

Is het een intrinsiek voornemen of ‘opgelegd’ door de buitenwereld en dus excentriek? Een excentriek voornemen hoeft niet woordelijk van een ander te komen. Je kunt de druk van buitenaf voelen om een bepaald iets te veranderen, bijvoorbeeld omdat je bang bent voor de mening van anderen. Of dat je vindt dat iets hoort, terwijl je het zelf niet zo voelt. Allemaal voorbeelden van excentrieke motivatie voor een voornemen.

Ik kan je nu alvast helpen met deze voornemens: laat ze los. Een voornemen die niet uit je eigen wil en/of hart komt, niet vanuit jou zelf, ga je niet volhouden. Begin er dus niet eens aan. Je kwelt enkel jezelf ermee.

Zo. Kunnen we die loslaten. Voel je de opluchting?

Nog niet? Besef je dan dat je nooit iedereen tevreden kan stellen. Mensen zijn er in vele gedaantes; ieder heeft zijn eigen waarden, normen, idealen. Je kunt nooit aan iedereens verwachting voldoen.

Dat beseffende, wat vind jij belangrijk? Wat is waardevol voor jou? Hoe zou jij willen zijn?

YogaLeeuwarden_YogametJoska_YogaLeeuwarden_GezondeVoeding_goede-voornemens

Wat hoop jij uit jouw leven te halen?

Stel je goede voornemens daarop af. Je zult zien, een voornemen vanuit intrinsieke motivatie is véél makkelijker te bewerkstelligen!

Probeer je daarbij bewust te zijn waarom je deze gedragsverandering wilt. Wat zal jouw goede voornemen je brengen? Wat zal je ervoor moeten laten? Hoe belangrijk is dit voor jou? Hoe dichter je bij jezelf blijft, hoe makkelijker het is.

Waarom zou je het jezelf extra moeilijk maken? Gedragsverandering is al moeilijk genoeg.

Kijk ook eens naar hoe je je goede voornemens formuleert. Een positieve insteek werkt motiverender dan een negatieve. Bijvoorbeeld ‘’Stoppen met roken’’ veranderen door ‘’Ik ben een tevreden niet-roker’’.

Wat zijn de meest voorkomende goede voornemens?

  • Stoppen met roken, niet-roker worden
  • Minder alcohol drinken / drugs gebruiken
  • Minder suikers / gezonder eten
  • Afvallen en/of meer bewegen
  • Naar de sportschool of yogalessen gaan volgen (dit laatste is sowieso altijd een geweldig idee! 😉)
  • Meer plezier maken, reizen, mezelf uitdagen
  • Liever zijn voor de mensen om me heen
  • Minder werken, andere baan of juist geld sparen

Wat zouden fijne, goede voornemens kunnen zijn?

  • Persoonlijke groei; investeren in jezelf en in ervaringen (in plaats van in spullen). Veel waardevoller! En het maakt je ook nog eens veel gelukkiger.
  • Liefdevoller zijn voor jezelf, milder. Stel selfcare momenten in waarin je dingen doet waar jij blij van wordt en die jou opladen, complimenteer jezelf.
  • Meer bewegen en dan beweging die jij leuk vindt, niet waarbij je de motivatie uit je tenen moet halen
  • Meer lachen en de mooie dingen in het leven zien. Waarom niet? Lachen is leuk, hartstikke gezond en ook nog eens aantrekkelijk én aanstekelijk!
  • Gezonder eten; voeding rijk aan vitaminen, mineralen, vezels… hiermee behaal je meteen één van de meest voorkomende goede voornemens: afvallen (maar dan op een leuke, gezonde, effectieve, langdurige manier, waarbij je ook nog eens bakken energie krijgt!)
  • Minder op je telefoon. Offline zijn voor een gedeelte van de dag. Zelf heb ik mijn telefoon vanaf 20.30 uur tot 09.00 uur op vliegtuigstand. Continu ‘aanstaan’ verslecht o.a. je slaap, creativiteit, stressniveau, vermogen om met problemen om te gaan… Je hoeft je telefoon niet perse op vliegtuigstand te zetten, je kunt ook bijvoorbeeld een tijdslimiet instellen. Kijk wat voor jou werkt.

Waar loop jij tegenaan bij je goede voornemens? Wat werkt juist wel voor jou? Is dit blog helpend voor jou? Laat het me weten in de reacties hieronder.

Laat een reactie achter

0 Comments

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant voor jou

Gratis E-book

‘’IJSpiratie: kennismaking met koude-training’’

Online programma Koude-training (koud douchen) & Yoga




Gratis E-book Yoga

Vul je naam en e-mailadres is om de download voor het gratis E-book ''Yoga'' te ontvangen.

Gratis E-book IJSpiratieKennismaking met Koude-training

Vul je naam en e-mailadres is om de download voor het gratis E-book ''IJSpiratie; kennismaking met koude-training'' te ontvangen.

×