Joska Marrit

Zó pak jij elke dag jouw stukje selfcare

2-03-2021 | Leefstijl, Yoga leefstijl/ filosofie

We leven in een vreemde tijd. Het is heel normaal dat gevoelens van ontheemding, onzekerheid, angst, verdriet, stress opkomen. Moedeloosheid soms, uitzichtloosheid. In principe kun je deze huidige tijd als een onzeker rouwproces zien. Je verliest; delen van je leven, vrijheid, wellicht wat onbezonnenheid en vertrouwen. Dat is best heel heftig en je kunt je hierdoor ontzettend eenzaam voelen. Helemaal als je het idee krijgt dat jouw omgeving er op een heel andere manier als jij instaat. Als zij niet hetzelfde voelen als jou. Jij je misschien onbegrepen voelt.

Wat zou helpend kunnen zijn om jou je weer ietwat beter te laten voelen? Te kalmeren en vertrouwen te geven?

Mijn antwoord: selfcare! Consistent en wellicht in de vorm van (nieuwe) rituelen de tijd nemen om voor jezelf te zorgen. Jouw gezondheid te verbeteren; zowel fysiek als mentaal.

Selfcare voor je mentale welbevindenSelfcare_consistentie_YogaLeeuwarden_YogametJoska

Het is ontzettend fijn om iedere dag even een stukje selfcare te pakken. Douchen, tanden poetsen, haren kammen, etc… we doen het allemaal en nemen hiervoor de benodigde tijd. Voor ons psychisch welbevinden echter, nemen we vaak veel minder tijd. Terwijl dit minstens zo belangrijk is. Noodzakelijk zelfs, als je op de lange termijn een gezond, gelukkig en krachtig leven wilt leiden.

Wellicht denk je ”daar heb ik toch helemaal geen tijd voor”. Begrijpelijk; we hebben inderdaad drukke levens. Om deze vol te kunnen houden, hierin te blijven functioneren is onze gezondheid juist van cruciaal belang. Een goede gezondheid geeft jouw tal van mogelijkheden. En het mooie is; je hebt je eigen gezondheid grotendeels zelf in de hand!

Een mindere of slechte gezondheid brengt allerlei belemmeringen met zich mee. Daarbij, als je geen tijd maakt voor je gezondheid wanneer je nog gezond bent, wordt je gedwongen om tijd te maken voor je ziekte. Vaak is er dan al blijvende schade aangericht.

Misschien denk je ”daar heb ik helemaal geen zin in”. Ook zo’n gedachte is begrijpelijk. Helemaal in deze pandemie periode. Juist nu is het extra belangrijk en kan het je rust en vertrouwen geven. Selfcare brengt je in contact met jezelf. Het zorgt voor extra bewustzijn. In contact staan met jezelf en bewust voelen zijn beide helpend om jou je beter te laten voelen. Ook al voel je het misschien nog niet, ga het doen! Een spreuk die hierbij helpend kan zijn (en die ik regelmatig gebruik):

”Fake it till you make it!”

Doe maar net alsof. Pak jouw momenten voor selfcare. Uiteindelijk ga je het steeds leuker vinden en wordt het een daadwerkelijk onderdeel van jouw leven(sstijl). Wist je dat het 21 dagen duurt om aan een nieuwe gewoonte te wennen? Dat het drie maanden duurt voordat dit echt is ingebakerd?

Hoe kun je een stukje extra selfcare onderdeel maken van jouw dagelijks leven?

Consistentie

Consistentie is ontzettend belangrijk om een nieuwe gewoonte aan te leren. Daarmee bedoel ik niet dat het nodig is om dagelijks uren aan jezelf te besteden. Als je iedere dag een beetje voor jezelf zorgt, beginnen de gezondheid bevorderende effecten en voordelen zich op te stapelen en langer aan te houden. Dit kan al bij 10 á 20 minuten per dag. Maak het leuk; dit is jouw eigen me-time!

Een quote die je kan inspireren:

“Fall in Love with taking care of yourself. Mind. Body. Spirit”

Hoe kun je consistent voor jezelf zorgen?

Door iedere dag even je tijd te nemen en te luisteren naar jezelf. De stilte op te zoeken in bijvoorbeeld een wandeling of meditatie. Door voldoende te bewegen en yogahoudingen te doen. Bij voorkeur op een vast moment zodat het makkelijker een gewoonte wordt. Wij mensen hebben vaste ritmes nodig, rituelen.

Zelf heb ik, sinds de sneeuw halverwege deze maand, een nieuw ritueel. Na het opstaan drink ik mijn bakje koffie voor de spiegel in de keuken. Tegelijkertijd heb ik een gesprekje met mezelf; hoe heb ik geslapen, hoe voel ik mij, wat gaat deze dag mij brengen, wat wil ik dat deze dag mij brengt, etc. Gewoon ongeveer een kwartiertje intunen op mezelf en hoe ik erbij sta. Veel vrouwen pakken dit dagelijkse moment al met het doen van hun make-up. Geldt dit ook voor jou maar ben jij hiermee gestopt sinds het thuiswerken? Pak het weer op! Je zult je zoveel beter voelen na een tijdje.

Consistente feel good selfcare momenten door middel van Yogaselfcare_consistentYogaLeeuwarden_joga-leeuwarden_balanshouding-yoga_YogaMetJoska_Privé-yoga_1op1yoga-Leeuwarden

Ik zou mezelf niet zijn als ik hier de koppeling met yoga niet zou maken 😉 Als ik yoga niet zou aanreiken als heilzaam middel om jezelf beter te gaan voelen. Want dat is wat yoga is 🙂

Jezelf goed voelen is niet altijd makkelijk (dat zal jij zeker ook ervaren), al hebben we allemaal dit verlangen. Het vergt aandacht. Liefdevolle aandacht voor jezelf. Yoga is een tool om je te helpen luisteren naar je onderbewustzijn. Om naar binnen te keren en te luisteren. Om je gedachten te observeren en er van een afstandje naar te kijken. Je niet laten leiden door gedachten, maar er zelf de baas over zijn. Dit creëert ruimte en rust in je hoofd.

Yoga laat je terug keren naar je krachtige kern en van hieruit leven. Ontspannend, vol compassie en liefde, met een diepere verbintenis met jezelf en de wereld om jou heen. Wanneer je vanuit je krachtige kern leeft, kun je je expertises beter benutten.

Beweging in elke vorm; feel good hormones!

Liever geen yoga maar wel heel fijne hormonen? Bij iedere vorm van beweging komen allerlei natuurlijke geluksstofjes vrij in de vorm van hormonen, YAY! Dus, ook al klinkt bank hangen in je huispak erg verleidelijk: ga erop uit! Kom in beweging! Het liefst buiten in de natuur. Pak je meteen de heilzame energie van de natuur mee, win-win.

Yoga met Joska consistentie selfcare Yoga LeeuwardenWelke gelukshormonen, neurotransmitters komen er vrij tijdens beweging?

  • Endorfine: zorgt voor een euforisch gevoel en vermindert pijn.
  • Serotonine: geeft een geluksgevoel en reguleert daarnaast je eetlust en slaap.
  • Dopamine: geeft een gevoel van beloning, maakt blij en motiveert je om verder te gaan.

De afgifte van deze gelukshormonen begint al na een half uurtje. Je hoeft dus geen uren in beweging te komen, een half uur is al voldoende.

Dagelijkse selfcare momenten; moeilijk?

Heb je moeite iedere dag een stukje selfcare te pakken? No worries, dat is oké en hoort bij het leven. Besef je dat de ene dag de andere niet is. Soms voel je je ontzettend goed, soms voel je je wat minder. Wees lief voor jezelf. Mild. Je bewust zijn en ermee bezig zijn is al ontzettend knap. You’re doing great!

Een mooie quote van Jack Canfield:

‘’Don’t worry about failures. Worry about the changes you miss when you don’t even try.’’

Laat een reactie achter

0 Comments

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant voor jou

Gratis E-book

‘’IJSpiratie: kennismaking met koude-training’’

Online programma Koude-training (koud douchen) & Yoga




Gratis E-book Yoga

Vul je naam en e-mailadres is om de download voor het gratis E-book ''Yoga'' te ontvangen.

Gratis E-book IJSpiratieKennismaking met Koude-training

Vul je naam en e-mailadres is om de download voor het gratis E-book ''IJSpiratie; kennismaking met koude-training'' te ontvangen.

×