Joska Marrit

Waarom is jouw adem belangrijk? De volledige ademhaling (diepe buikadem)

17-02-2022 | Ademwerk, Leefstijl, Yoga

De ademhaling, de manier waarop je ademt, waarom is dit zo belangrijk? Je hoort er steeds meer over, ademwerk. Waarom wint dit aan populariteit? Hoe komt het dat men steeds meer inziet hoe belangrijk goed ademen is? In dit blog neem ik je mee naar de diepe buikademhaling; de volledige ademhaling. Dit is een simpele oefening, techniek, met heel veel voordelen. Simpel, maar erg effectief. Een ademoefening die ik tijdens alle yogalessen die ik verzorg geef. De gehele les door. Tenzij we andere ademoefeningen doen 😉 Het is de adem die ik iedereen gun. Waarom is deze adem zo belangrijk en effectief? Hoe ademen we eigenlijk? Als je eens observeert, waar in jouw lijf bevind jouw adem zich dan? In dit blog neem ik je mee naar de volledige ademhaling. Voordat we daar naartoe gaan, leg ik eerst het belang van de adem uit. De kracht van de ademhaling, ademhaling en je longen, de verkeerde ademhaling, gevolgen van een verkeerde adem (voedingsbodem voor vele (stress)ziekten), voordelen juiste ademhaling, je vind het allemaal in dit blog.

Adem belangrijk: de kracht van ademhalen

Jouw ademhaling is the key to everthing en daarom is dit een belangrijk onderdeel van een optimaal leven.

Diepe buikademhaling

De diepe buikademhaling is een heel gemakkelijke ademhalingsoefening die zorgt voor een rustige, stabiele en ritmische ademhaling. Dit creëert vrijwel direct rust in je lijf én in je hoofd. Ideaal als je last hebt van stress. In dit blog zullen we dieper ingaan op de diepe buikademhaling. Voordat we hiernaartoe gaan, gaan we in op het belang en de kracht van een juiste ademhaling.

De kracht van de ademhaling

Jouw ademhaling is ontzettend belangrijk en kan zoveel voor je doen. Naast de stimulatie van allerlei lichamelijke processen, kan je ademhaling je de kracht geven die je eigenlijk al bezit, energie opwekken en je tot rust brengen. De mogelijkheden van deze heel bijzondere kracht die iedereen bezit zijn eindeloos! Zonde eigenlijk dat we ons hiervan vaak niet bewust zijn en deze mogelijkheden niet eens gebruiken.

Volgens de Yoga filosofie is er een direct verband tussen onze gedachten en onze ademhaling. Ademen we snel, gejaagd en oppervlakkig, dan zullen onze gedachten ook druk en stressvol zijn. Ademen we langzaam, rustig en ritmisch, dan zullen onze gedachten volgen en zullen we meer rust in ons hoofd hebben/ krijgen.

Adem belangrijk: ademhaling en je longen

Het doel van onze ademhaling is zuurstof opnemen met onze longen en dit vervolgens verspreiden door het hele lichaam. Je longen hebben ook een reinigende functie. Ze zorgen ervoor dat het kooldioxide en de toxines die het lichaam opstapelt, weer verwijderd worden.

Ayurveda en de Traditionele Chinese geneeskunde over de longen

Wist je dat volgens de yoga filosofie, Ayurveda (Traditionele Indiase geneeskunde) en de Traditionele Chinese geneeskunde, je longen meer energie kunnen opnemen? In deze filosofieën zijn je longen gekoppeld aan het metaalelement. De bijbehorende emotie is verdriet. Kun je moeilijker met verlies omgaan? Kun je moeilijker loslaten en leef je te veel in het verleden? Heb je moeite met helder denken? Kun jij je moeilijk ontspannen? Dit zou kunnen wijzen op een verzwakte Qi (energie) van je longen.
Niet getreurd; door bewust met je ademhaling bezig te zijn en aan ademwerk te doen versterk je je longen.

Verkeerde ademhaling

Veel mensen ademen op een verkeerde manier. Gejaagd, in de borst en niet volledig in en uit. Ze gebruiken niet hun volledige longinhoud. Een onjuiste, onvolledige ademhaling zorgt voor verzuring in het lichaam. Deze verzuring vormt de basis voor vele ziekten.

Gedachten hangen samen met de ademhaling

Vaak zijn we met allerlei dingen bezig. We hebben drukke gedachten en dit hangt veelal samen met een oppervlakkige ademhaling. Observeer het maar eens; adem je oppervlakkig en snel? Dan heb je waarschijnlijk vele gedachten. Andersom werkt dit net zo; wanneer je een langzame en diepe ademhaling hebt, zal je meer rust in je gedachten en hoofd ervaren. Je voelt hoe je kalmeert.

Waar bevind jouw adem zich? Drie soorten ademhalingen

In principe zijn er drie soorten ademhalingen: de hoge (keel)ademhaling, de borstademhaling en de diepe buikademhaling. Hoe hoger je ademhaalt, hoe slechter je ademhaling is en hoe gestresster je je waarschijnlijk voelt.

Adem belangrijk: gevolgen van een verkeerde ademhaling

Ondanks dat veel mensen op een verkeerde manier ademhalen, zijn ze zich hier meestal niet van bewust. Klachten zoals hoofdpijn, vermoeidheid, hartkloppingen worden onverklaarbaar ervaren. Je ademhaling is belangrijker dan je wellicht aanvankelijk had gedacht.

De diepe buikademhaling; de volledige ademhaling

Volledig naar je buik ademen – inademend door je neus – verstaan we onder een volledige ademhaling. Ideaal zou zijn 4 tellen inademen en meerdere tellen uit zodat je optimaal gebruik maakt van je longcapaciteit. Dit heeft het meest gunstige rustgevende effect.

We ademen in via onze neus zodat de lucht door onze neushaartjes gefilterd kan worden. Uitademing kan zowel door onze neus als onze mond plaatsvinden. Uitademing door je mond helpt loslaten.

Voordelen juiste ademhaling

Zoveel! Zoals meer zuurstof (in je bloed), oplossen van verzuring, meer energie en fitheid, helderheid in je hoofd (doordat je de totale longcapaciteit gebruikt), verbetert concentratievermogen, rust in lichaam en geest, ontspanning van je spieren, pijnklachten weg ademen, genieten van een betere nachtrust (sneller inslapen, dieper doorslapen) en een verbeterde stoelgang.

”Ademhalen is een prachtige en krachtige tool. Even weer bewust van jezelf. In contact met je gevoel.”

Meer weten over ademwerk?

Aan de slag met jouw manier van ademen? Ik help jou graag.

Yogalesje?

Groepsles: Yin Yoga Morning Flow

Privéyoga: afgestemd op jouw wensen en behoeften

Workshop?

IJSBAD & ADEM

Laat een reactie achter

1 Comment

  1. Maria

    Interessant en een fijne beschrijving.

    Ik merk dat ik meer in mijn borst adem dan in mijn buik.

    Als ik in de buurt zou wonen, zou ik bij jou een adembegeleiding willen doen.

    Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published.

Ook interessant voor jou

Gratis E-book Yoga

Vul je naam en e-mailadres is om de download voor het gratis E-book ''Yoga'' te ontvangen.

Gratis E-book IJSpiratieKennismaking met Koude-training

Vul je naam en e-mailadres is om de download voor het gratis E-book ''IJSpiratie; kennismaking met koude-training'' te ontvangen.

Online programma Koude-training (koud douchen) & Yoga

[paytium name="Form name" description="Payment description"]
[paytium_field type="label" label="€15,00" amount="15,00" /]
[paytium_button label="Pay" /]
[/paytium]

×